2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

söndag 1 juli 2012

FESTIVAL-ÅKE SUMMERAR P&L, DAG 4


Knasigt jag vet, men idag anländer jag till festivalområdet först strax efter klockan sju. Fötter, ben och huvud har sagt ifrån och som ytterligare osäkerhetsfaktor är vädret minst sagt ostadigt. Idag agerar jag chaufför åt våra grannar som också festivalrävar hela veckan.

Kvällen börjar med en anspråkslös ung britt som framför sina egenkomponerade alster endast med en gitarr som sällskap. Det är oerhört vackert och Benjamin Francis Leftwich är ärligt förvånad över att så många slutit upp vid festivalens minsta scen. Han förtjänar förstås ännu bättre än så, men det är charmigt att han är så tacksam. Ypperliga 45 minuter.

Efter Bens framträdande passerar jag Athena-scenen och David Druid som kör lite stand-up. Har alltid tyckt att han är lite forcerad, men jag ger honom chansen och han är faktiskt rolig, särskilt mot slutet. Lite humor piggar alltid upp. Därefter kvistar jag ner mot stan för att kolla in Deportees som jag har hyggligt stora förväntningar på. Stark låtkatalog och lysande sångare, men något tveksamt ljud och inte riktigt det låtval jag hade önskat. Tidvis är det dock briljant, så ett medelbetyg kan få smyga sig in.

Fredag betyder mer folk och snålare med utrymme, men det är trevligt när det blir lite extra drag på Borlänges gator. Innan avfärd har jag chockat kroppen med yoghurt, banan och müsli. Den har dock fått utlovat att det blir påfyllning av fettdepåerna under kvällen. Efter Deportees blir det lång vandring med den söndriga vänsterfoten tillbaka till Fantasia-scenen för att kolla om Bloc Party har något att tillföra festivalupplevelsen som sådan. Hur anglofil jag än är kan jag dock inte känna mig berikad på något vis. Inte min pryl så jag lämnar Johan - som jag träffat nere på stan - till sitt öde med partyblocket. På väg mot Israel Nash Gripkas spelning på lilla Shangri-La kikar jag in på Cozmoz för Nomads spelning. Mycket mangel men jag får inget grepp på de två låtar jag hör. Tack o hej, nästa grej.

Israel Nash Gripka är nog den artist jag sett fram emot mest på festivalen och den första av hans två spelningar på lika många dagar blir ett gig tillsammans med Johan Örjansson som ackompanjerar honom på scenen och får låtduellera med ING. Han gör bra reklam för morgondagens spelning som kommer bli med helt band. Han har en fantastisk röst och utmärkta låtar. Trevligt att få återse Örjansson också. De avslutar med att ett gäng blyga bandmedlemmar får komma upp på scenen och utan instrument får utgöra kör på Sunset, Regret. Så, så elegant. Ser verkligen fram emot en mer elektrisk spelning imorgon.

Nu knallar jag runt med min gamla högskolekompis Tomas som jag inte träffat på säkert fem år och det är högoktanigt sällskap. Magens utlovade påfyllning uteblir dessvärre för vi står och tjötar iväg lite tid och köerna till matstånden ringlar alltför långt för att jag ska ha tålamod att stå där. Jag fyller på sockerdepåerna med lite godis istället. Vi gör oss därefter redo för Kents entré. Jag är i grunden skeptisk till deras artisteri efter de två första plattorna. En aning ambivalent kanske man kan säga. Å ena sidan går jag och nynnar på deras alster från tid till annan, å andra sidan ligger det något och irriterar mig. Svårt att pinpointa, men man måste ge dem chansen att bevisa deras storhet. Inledningen är fullkomligt strålande, helt outstanding faktiskt. Under hela första låten är allt man ser ett stort vitt skynke på scenen. När andra låten drar igång blir det ett hål i mitten och ett rum med lysrör i taket som ser ut som en replokal som de fyra medlemmarna svänger loss i. Det är så enormt snyggt att det är löjligt. Till låt nr 3 rasar hela skynket och det blir hela scenen som utgör deras arbetsplats. Ljusshowen är enorm och det blir inte sämre av att det är mörkt och börjar regna under konsertens gång. Visuellt mäktigt och det låter väldigt bra också. Jag är imponerad och motbevisad. Dessvärre börjar det regna så pass mycket att vi drar oss mot bilen med 747 klingande i öronen. De tre extranumren missar vi, men är ändå nöjda med vårt beslut att åka hem. Det är ju en dag imorgon också. Då går vi all in.

Inga kommentarer: