2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

söndag 15 juli 2012

INGET BACON. MEN TROLIGEN EN CHORIZO.


Hur gör man för att sticka ut som försäljare av chorizo? Finns det en passande ordlek måntro som skulle kunna locka presumtiva köpare? Egentillverkning av korven ifråga? Kanske en slogan som blir vida känd och gör att chorizoälskare reser långväga för att avnjuta den kryddiga korven?


I Folkets Park i Malmö finns ett gatukök som har slagit in på sloganspåret. “Troligen Malmös bästa chorizo”. Wow liksom. Har de att göra med en kund som någorlunda reflekterar över budskap den möter i livet så är risken större att ifrågavarande kund grubblar ihjäl sig på fläcken än kommer fram till disken och beställer vad som troligen är Malmös bästa chorizo.


Troligen Malmös sämsta slogan




Det förhåller sig givetvis så att de inte kan utge sig för att tillhandahålla varken Malmös, Skånes, Sveriges eller norra Europas godaste chorizo. Det är a) inte lagligt, b) ett helt jävla orimligt påstående då det skulle kräva årtionden av research på området samt c) det finns mig veterligen ingen vedertagen definition eller ramverk som kan fastställa en vettig avgränsning av vad som får kallas för chorizo. Och vad menas egentligen med troligen? Finns det några belägg över huvud taget för att påstå detta? Rent spontant känns det mer sannolikt att det troligen inte är Malmös godaste chorizo. Må hända inte jordens vassaste försäljningsargument men nog sticker det ut från mängden i chorizodjungeln alltid. Några alternativa sloganförslag i all ödmjukhet:


* Troligen chorizo. Spänningselementet i osäkerhetsfaktorn om det är en chorizo eller ej. Den spänningen kan ju sälja hur många korvar som helst.


* Troligen inte den sämsta kryddkorven i Malmö. Det måste finnas nån som är sämre. En nackdel är att banderollen blir alldeles för lång och det blir till att sälja många extra chorizos för att nå break-even för tillkommande banderollkostnader.


* En chorizo. Troligen. En kombination av de två ovanstående förslagen. Både spänning och inget ljug i marknadsföringen. Dessutom en föredömligt kort banderoll.


När vi ändå är inne på ämnet skulle jag vilja slå en högerkrok för red hot chorizo. Spännande stark och god. Troligen dock inte den godaste på marknaden.

Inga kommentarer: