2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

torsdag 23 augusti 2012

DEAR MS FURBALL


Hade jag inte varit så antikatt hade du aldrig varit här. Jag vill att du ska veta det. Då skulle nämligen en annan katt ha bebott det här huset och tillhörande utomhusområden sedan länge tillbaka. Du behöver förstås inte tacka mig på något vis för jag har ju ingen aning om du hellre hade varit någon annanstans, som i Mockfjärd, Dala-Järna eller kanske Österfärnebo, vad vet jag. Men nu är du här och likaså är jag. I samtidig och samlokaliserad existens. Det ska nog ordna sig ska du se, bara du inordnar dina rutiner och nycker i huvudsaklig del enligt önskemål.

Det tycker mig vara som så att du har jaktinstinkterna på rätta stället. Det är inte bara ett plus, jag skulle snarare kalla det ett krav. Men du får banne mig slipa på jakttekniken. En jägare med din finmotorik får nog hålla tassarna för att mössen är både blinda och döva om det ska bli nån skogsmus i käftarna på dig. Men jag tänker att du behöver lite tid för att finputsa attackplanen och jag räknar kallt med att bli serverad diverse smådjur lagom till våren. Låt mig bara understryka att det är helt ok med mig om du också ansvarar för begravningsceremonierna, jag blir inte nämnvärt imponerad av en kisse som leker alfahona nämligen.

Vidare hade jag storligen uppskattat om du kunde ha lite koll på hårsläppandet. Släpp gärna lejonparten av avfallet hår antingen utomhus eller fläta ihop testarna och lägg i anvisad hårbollskorg. Jag vet inte vilket du tycker är mest lämpligt, mig är det fullständigt egalt. Inget hår = nöjd husse. For your information är det inte ok att hosta in hårbollar under soffan. Herrejösses, jag menar, äldsta kattricket i boken liksom.

Vad vårt möblemang anbelangar så verkar du ha väldigt liten - för att inte säga obefintlig - förståelse för att soffor, sängar och stolsdynor på intet sätt ingår i något avancerat klösprogram för tremånaders kattungar. Fru Nygårds har enkom för nämnda klösändamål införskaffat en för kattungar anpassad klösanordning som borde tillfredsställa dina klösbehov. Skulle inte så vara fallet får jag be dig inkomma med eventuella klagomål och invändingar snarast möjligt. Om det inte är för mycket begärt får de gärna inlämnas skriftligen så vi får ta ärendena i inkommen ordning (vi har faktiskt en grannkatt också som inte alltid är nöjd med arrangemangen rent kattmässigt när det kommer till vår tomt). Tack på förhand.

Sen är det den här grejen med att du hänger (bokstavligen) i barnens Blixten-tält. Inte bara själva omständigheten att du hoppar upp och hänger i tåten i dörröppningen och ser ut som en tre meter lång katt på tork utan även de här opåkallade upprepade attackerna på den där decimeterhöga tröskeln som om den vore en vertikal klösbräda utformad som en gigantisk skogsmus. Om du inte håller på att förbereda en tältsemester skulle jag högeligen värdesätta om du kunde lägga av med de här fasonerna som utspelas i direkt anslutning till tältet.

Nu kanske du tycker att det är väl hårda regler för en rookie som dig själv, du har ju bara varit här i två dagar. Personligen väljer jag att se det som att det vore bra att redan nu etablera klara och tydliga riktlinjer för vad jag tycker är en nöjaktig nivå på ditt beteende som representant för kattarten som sådan. Du kan ju inte spatsera runt här som en drottning och tro att det är du som sitter på tronen på något vis. Jag har till och med ett affärsförslag att erbjuda dig. Om du i rimlig omfattning följer uppsatta direktiv lovar jag att klappa dig och gosa med dig i passande utsträckning. Låter det som en lockande proposition? Får jag bara inflika ett absolut krav för att ett dylikt upplägg ska kunna komma till stånd. Du får under inga - och då menar jag absolut inga - omständigheter slicka på mig med din sträva tunga. Gör du det gäller inga ingångna avtal. Då kan det hända vad som helst. Ok?

Då har vi väl rett ut vad vi behöver reda ut på det här stadiet. Välkommen till Stråtenbo Fröken Sally. Hoppas du ska trivas här hos oss.

Inga kommentarer: