2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

måndag 10 september 2012

DET ÄR PROTOKOLLFÖRT SÅ DET MÅSTE HA HÄNT


De är glada och de vill lära sig. Det vore trevligt om det kunde föras till protokollet, men det kanske inte är av tillräcklig vikt. Sen står de i led utan att knuffas. De äter som hästar tydligen. Vill de föra oss bakom ljuset på nåt vis? Får det plats i protot i så fall? Som om det inte vore nog så sitter de still, vill lära sig matematik och leka lekar som är genusobundna. Får han med det här i protokollet eller hur går det egentligen?

Om man ska tro de som har tidigare erfarenhet av miljön (och de ska man ju naturligtvis kunna anförtro sin tillit i frågan) så är det ohyggligt ovanligt med manliga protokollförare på dylika tillställningar. Således anbefalles manlig presumtiv förare av protokoll att inkomma med frivillig anmälan. Då är det tur att det finns kompetent folk som kan ta sig an uppgiften (kolla här bara vad han skriver. Till skillnad från vissa andra bloggar riktar han in sig på kvalitet istället för kvantitet. Sjukt klok snubbekompis.) Med tanke på avkommornas till synes obekymrade inställning till genusfrågan kan det ju tyckas lite märkligt att själva protokollfrågan ska upp till genusdiskussion innan mötet ens har tagit sin början. Nu kanske man som läsare tänker att det var ett förbannat tjat om den här protokollfrågan och var är det för möte egentligen? Måste man skriva protokoll sju gånger (senaste oräknad) innan vi ens har fått veta vad det rör sig om? Nej, inte nödvändigtvis men den här protokollfrågan blev väldigt central på nåt vis. Men om vi lämnar den en stund och ägnar oss åt mötet istället en stund.

Det är vårt första föräldramöte som förskoleklassföräldrar. Protokollförare väljs (vilket kanske har framgått ovan), samrådsrepresentanter utses (både ordinarie och suppleant, vilket är bra eftersom ordinarie glömt att han bjudit ut sin fru på lokal vid tidpunkten för första mötet och således blir suppleanterad per omgående) samt gås igenom vad våra barn företar sig på dagarna. Det är upplyftande information som presenteras, se även ingressen av detta inlägg. Det är som om förskoleklassen utgör en enhet av sällan skådad klass (förskole, mind you). Väldigt trevligt att höra och hjärtevärmande historier om hur vänliga de är mot varandra. Det är de här sakerna jag plockar upp, men eftersom jag inte för protokoll har jag inte riktigt koll på alla detaljer. Således väntar jag på att den skriftliga redogörelsen ska bli färdig och publicerad. Det tycks dock föreligga olika uppgifter om hur den kommer presenteras:

Scenario 1: Anteckningar scannas och offentliggörs tillsammans med avancerat chiffer som kan laddas ner via en chifferapp skräddarsydd för föräldraprotokollsutkast. Allt för att gemene förälder ska kunna läsa hela förloppet utan att missa något av värde.

Scenario 2: Herr protokollförare instagrammar hela klabbet. Det är kan vara mitt favoritscenario.

Scenario 3: Min kompis Fredrik renskriver anteckningarna enligt gängse traditionell protokolltradition. Fast nu råkar jag veta att han är en exceptionellt modern kille varför jag håller det här scenariot för högst osannolikt.

Summa kolon: Trevligt att se och träffa föräldrar och höra från fröknarna (jag vet, genusstofilt) om hur våra barn har det. Nästa gång tror jag att jag ska claima mina femton minuter av fame och frivilliganmäla mig som protokollförare. Då kan ni räkna med fullödigt referat.

Inga kommentarer: