2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

torsdag 13 september 2012

JAG VET INTE ALLTSÅ, DEN HÄR RESEBYRÅGREJEN VI KÖR LÄMNAR EN DEL ÖVRIGT ATT ÖNSKA

Det är inte många som strör lovord över ett irländskt lågprisflygbolag som flyger till konstiga destinationer med pyttesmå flygplatser. Jag tänker inte heller göra det. Idag. Det skulle kunna jinxa hela operationen.

Vi far alltså iväg från en sån där liten flygplats imorgon. Jag har gjort det förr kan man säga. Borde egentligen ha någon form av klippkort på det där flygbolaget, men såvitt jag vet har de inga såna att erbjuda. Hur som helst så är avgång runt nio på kvällen vilket göra att vi landar cirkus två timmar senare vid pass elvasnåret. Lägg därtill vidare färd till Düsseldorf, ca 1 timme och 20 minuter. Det blir ju en hiskeligt sen ankomst. Det är ungefär så vi flyger när vi far runt på fotbollsresor med det häringa sällskapet som en gång gick under benämningen Aspeboda-Slätta Pokersällskap. Vi är numera vuxna män och svänger oss inte med såna störtlöjliga termer. Nu säger vi bara ASPS. Förr i tiden när vi gick under den längre beteckningen lade vi också upp suspekta resplaner.

När milleniet var nytt skulle vi åka en tur till ett par länder som kallas Holland och Belgien för att kolla in ett par dåliga fotbollsmatcher. Vi hyrde ett par bilar, åkte jättelänge i de där två bilarna, sov i dem när vi kom till Danmark och parkerade de sedan i Bryssel. Det kanske låter som en bra idé när resrutten presenteras i så komprimerad form, men prova själv att sova i en bil i Danmark nån gång. Då kommer du tänka på begreppet komprimerad form som något av mer kroppsorienterad natur än något som förknippas med en kortfattad resebeskrivning.

Fyra år senare hade vi vidareutvecklat konceptet till perfektion och embarkerade först ett flyg med ett irländskt lågprisflygbolag, de facto identiskt med det ovan beskrivna bolaget från samma land. Kort interlude och övernattning på flygplatsen. Inte på hotell då utan golvet på Stansted. Det verkade som en bra idé just då. Inte i retrospektiv dock. Efter att ha slumrat en timme eller två äntrade vi ännu ett plan från samma flygbolag och flög till Spanien. Fast vi skulle egentligen till Portugal. Nu var det inte så att vi flög fel på något vis utan det var planerat att plocka upp en hyrbil (sånt hade vi ju koll på sen förut så att säga) och bränna järnet till ett plejs vid stranden några mil utanför Lissabon. Gick kanon. Sen körde vi Portugal upp och ner som ett gäng med hyrbilschefer, kollade några fotbollsmatcher och åkte samma rutt hem. Otroligt intressant färdväg. Men resan gick bra.

Lägg på två år och ytterligare bilresor. Rätt ner till Tyskland bara. Bra jävla långt att åka bil om man inte bor i södra Sverige. Fast å andra sidan, been there, done that. Räddade av ett stopp i Münster (liksom faktiskt skedde sex år tidigare) och övernattning hos Bernt med familj och efterföljande hyra av scoutstuga. In the middle of ingenstans. Verkade som en bra idé just då. Sen kollade vi fotboll i Dortmund (se, vi har varit där förr!) och sen åkte vi lite bil till bara för att vi gillar det. Ska man till huvudstaden så kan man ju åka lite bil menar jag. Där kollade vi lite fotboll med 50 000 andra svennar på en jättestor stadion som en inte så nogräknad herre uppförde för ett trekvarts sekel sen eller så. Det var roligt, men framför allt väldigt kul. Sen tyckte vi det var dags att åka lite bil igen så då åkte vi hem.

Tyskan fick sig lite träning där i Tyskland. Som sig bör liksom. Då var det ju lika bra att utveckla språket vidare när alpländerna skulle stå som värd för en bunt med fotbollsmatcher drygt 100 veckor senare. En splittrad grupp flög lite hur som helst och själv hade jag fått något slags storhetsvansinne och åkte med SAS. Till Zürich fast första matchen skulle gå av stapeln i Innsbruck. Helt annat land. Men eftersom barndomskompis Jonsson är bofast i Z-staden blev det ett stopp där, upp arla morgon för vidare befordran till Österrike medelst tåg på matchdagen. Det är först efteråt man inser att det inte kan ha varit jordens bästa idé. Men just då så. Sen kollade vi ett par usla fotbollsmatcher och sen var det dags att åka hem igen och i god tradition samma rutt fast åt andra hållet.

Av okänd anledning var det ingen i gänget som ville åka bil till varken Sydkorea, Japan, Sydafrika eller Ukraina i de utelämnade jämna årtalen ovan. Det finns således något slags sunt förnuft i resandet i alla fall. Och nu ska vi inte hyra bil över huvud taget. Det blir märkligt. Vi får väl helt enkelt nöja oss med egenägda bilar, lågprisflyg, taxi och tåg. Om vi får feeling kanske vi åker lite buss och såna grejer också. Som om det vore första dan av våra liv som allroundfordonsresenärer.