2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

torsdag 27 september 2012

MATA INTE BJÖRNEN


En kompis som heter Fredrik pingade mig på Twitter idag. Ibland gör man så när man håller till på den där sociala medieplattformen. Vad han gjorde var att kasta ett rejält saftigt köttben i form av en länk till listor på Wikipedia över svenska ordspråk, liknelser och idiomatiska uttryck. Ordspråk är som bekant inte något som faller mig särskilt väl i smaken så här är således upplagt för en dissektion som heter duga. Därför har jag istället beslutat mig för att bjuda på svenska idiomatiska uttryck som börjar på B med efterföljande förklaring i listan. Sen en liten reflektion från undertecknade kritiker. Pass på:

* Be någon dra dit pepparn växer. Motsvarar Dra åt helvete.

Verkar ju fullständigt osannolikt, på gränsen till sinnessjukt. Inte fan växer det väl peppar i helvetet? Och inte ber man väl nån att åka till södra Indien bara för att man blir lite oense? Skulle inte tro det. Blir man gramse på nån får man väl helt enkelt be vederbörande fara och flyga genom ett gammalt hederligt Dra åt helvete!

* Bita sig i skägget. Lokal variant av Kasta sten i glashus.

Lokal variant? Var finns det flest skägg per capita? Det borde vara där man hittar företrädesvis män som går runt och biter sig i skägget. Inte räcker det med att bara ha skägg, det måste ju ha en viss längd om det ska bli nåt tuggande av. Det förefaller mig vara en högst värdelös variant av att kasta sten i ett glasförsett hus. Svårighetsgraden i det senare alternativet får ändå ses som väsentligt mycket mildare än att först odla skägg enkom för att kunna bita sig i det. Nej, avgå skäggmaffian.

* Brinna i knutarna. Det är bråttom. Möjligtvis syftar det till att när det brinner i husknutarna har man bråttom att ta sig ur huset.

Först och främst kan fastställas att om det brinner någonstans i, på eller under ett hus så är det bråttom. Det är av naturen jättedåligt när det börjar brinna i hus. Men vad är det för sabla teori om att det möjligtvis syftar till att det är bråttom för att det brinner i knutarna? Kanske har jag för få poäng i brandteori, men nog lär väl husknutarna knappast vara det brandfarligaste stället på ett hus? Eller möjligtvis åsyftas pålstekar, råbandsknopar och halvslag? Är de knutarna brandfarliga i någon större mån? Vilken fasansfullt soppig diskussion det här blev. Jag lanserar en ny tes i ämnet: Kung Knut Eriksson som startade sitt regerande 1167 gillade att grilla o sånt. Sen gick det snett och Knut brann upp. Det finns risk att den här tesen hamnar under avdelningen revisionism, men jag tar den risken för en bra story.

* Bakom flötet. Om en obegåvad eller ointelligent person.

Tillåt mig spekulera i att den som myntade det här uttrycket var skapligt bakom flötet. Högst oförskämt att svartmåla en hel yrkes- och hobbygrupp kallad fiskare. Bara för att de aldrig nånsin står framför flötet betyder ju inte att de är dumma i huvudet. Idiomsopan som hittade på det här sjunker som ett sänke på idiom-topplistan.

Eventuella klagomål hanteras av min kompis Fredrik. Jag ska meddela honom vilken dag som helst att han är besvärsansvarig. Please, be gentle.

Inga kommentarer: