2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

söndag 9 september 2012

THE ARTIST WITHIN


Jag har tagit upp mitt målande igen. Känns kreativt, artistiskt och faktiskt väldigt nyttigt. Mest nyttigt. Det kreativa och artistiska får stå tillbaka en aning för det nyttiga om man uttrycker sig på ett mer sanningsenligt sätt. Herregud, en apa kan ju måla ett staket.

Utöver ovan nämnda staket bättringsmålas även det från förra året nymålade huset på väl valda ställen. Solen har ställt till det lite, likaså bajsnödiga fåglar samt inte minst ett större djur med kloförsedda tassar (vi gissar på grannens hund, men har inte kunnat säkra DNA så det får anstå till senare att eventuellt lämna över ärendet till åklagare). För att nära den konstnärliga ådran åtminstone en gnutta ger jag mig även på att stryka på ytterligare ett lager vitt på dörren till garaget. Oj, vad fin den blir tänker jag för mig själv och föreställer mig vilken nytta det kommer föra med sig i vinter när vi i 20 graders kyla och kompakt mörker ska gå in i garaget via just den här dörren. Som man ser typ noll procent av i mörkret. Nyttigt.

För att få lite perspektiv på dagens målarinsats kan man lugnt säga att den var en färgdroppe i havet vad gäller undertecknads målarinsats på det här huset vi bor i. För sakens skull en liten sammanställning av målning so far (Fru Nygårds insatser också inräknade givetvis):

Innertak: Målade två gånger med roller. Plus efterstryk med pensel två ggr. Inkl lillstugan uppskattningsvis 175 kvm. Gånger fyra.
Väggar: Mest vitt. Jag tror butiken som sålde oss färgen fortfarande lever gott på pengarna. Varenda rum i hela huset + lillstugan. Lägg därtill rosa och lila i Systersektionens rum.
Hus, utvändigt: 100 liter rödfärg till hus, lillstuga, garage och vedbod/förråd. Om hus kan dö av rödfärgschock ligger vårt hus definitivt i riskzonen. För upplysnings skull har vi även smetat vit färg på fönster- och dörrfoder. Det var inte många liter dock, så det räknas knappt.
Snickerier: Jo, men visst.

Nu kanske man kan tro att vi har målning som profession, men ovan utförda måleriarbeten är alltså verkställda på pur hobbybasis. Det är också möjligt att man får intrycket att jag är ganska trött på att måla tak, väggar (in- och utvändigt), snickerier och diverse foder. Det är mycket möjligt att det förhåller sig på det viset, men jag har inte på något vis för avsikt att upphöra med dylika aktiviteter. Det skulle betyda en sak mindre att klaga på samt att jag skulle bli ett bloggämne kort. Hur skulle det se ut? Självfallet väldigt färglöst.

Inga kommentarer: