2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

onsdag 28 november 2012

HOCKEY FRÅN FÖRR

Häromdan blev jag påmind om en tid som passionerad supporter till ett divsion ett-lag i ishockey. Ungefär som nu då fast med den skillnaden att det då var det ett annat lag och på en 11-årings nivå. Av den enkla anledningen att jag var just 11 år. Påminnelsen om den svunna tiden tog sig uttryck som följer:

3 spänn för den här dyrgripen. Bargain.

 
Det var alltså så att min far var i samma ålder som jag är nu och blev mer eller mindre tvångsförpassad till Lugnets Ishall för att se Falu IF spela mot storheter som IK Westmannia, HC Dobel, Surahammar, Ludvika HC med flera. Att han kände en av spelarna som dessutom vidareförmedlade en i hans tycke förbrukad klubba kan vara en av de största händelserna i mitt aktiva idrottsliv. Det säger en del om nivån på det idrottslivet, men det kan vi lämna därhän en dag som denna. Min mor blev inblandad i hysterin som sömmerska då ett klubbmärke skulle sys på den rödblåa favvotröjan. Som med flera andra grejer var det inte särskilt många kompisar som delade fäblessen för det här gänget. Inte ens den här särskilt lyckosamma säsongen 1983-84 när FIF lyckades ta sig till allsvenskan med bland annat Timrå, HV71, Mora och Luleå. Spänningen inför sista matchen borta mot Örebro i division 1 västra var så hög att jag inte kunde gå och lägga mig innan jag fått veta resultatet. Märk väl att detta var pre-resultatservice i alla dess former. Det skulle dröja ända till 1986 och den nya Finluxen som inhandlades lagom till fotbolls-vm innan text-tv gjorde sitt inträde i det Nygårdska huset. På inrådan av ovan nämnda fader ringde jag därför till Expressens sportavdelning och fick efter några vidarekopplingar veta av en vänlig man att Örebro-Falu IF hade slutat 3-8. Allsvenskan nästa således.
 
Hockeyfebern i stan var total när serien inleddes med fyra raka segrar och favoriten Luleå stod som motståndare i femte omgångens hemmamatch på Lugnet. En fullsmetad hall - givetvis inklusive jag och min far (som på nåt märkligt vis lyckades fixa plåtar) - och den nybildade klacken i högform. Nu räckte det inte för att lyfta laget till ytterligare stordåd utan det blev pisk i den där högspänningsmatchen. Därefter gick det rejält utför. En vinst och en oavgjord på resterande nio matcher och en näst sista plats i tabellen, avdelad från vidare kval endast på målskillnad. Men kul var det. Och den där klubban. En röd Titan. Känn på den.


Luleå HF
14
11
1
2
76-
44
23
(+32)
Hammarby IF
14
7
2
5
68-
49
16
(+19)

HV 71
14
7
1
6
65-
55
15
(+10)
Mora IK
14
6
2
6
54-
59
14
(-5)
IF Troja
14
6
1
7
64-
64
13
( 0)
Huddinge IK
14
5
1
8
56-
77
11
(-21)

Falu IF
14
5
1
8
50-
74
11
(-24)
Timrå IK
14
3
3
8
52-
63
9
(-11)


Inga kommentarer: