2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

måndag 18 februari 2013

ÄLSKADE SKIVOR - DAG 49

12. THE SUN RISES HERE - NEAL CASAL

Som en naturlig följd av upptäckten av The Jayhawks smög Neal Casal in i mitt liv vid pass 1996. Lågmält och melodistyrt med en skägganstruken countrydoft tog han ett fast tag om sinnet och fick mig att krypa upp i fåtöljen och låtsas att det var Dandelion Wine i glaset.


Den vänaste stämman av alla - Neal Casal


Med en röst som får det att kännas som om det är till just mig han sjunger, till just mig han riktar sin väna stämma, så fångar han uppmärksamheten trots de sparsmakade arrangemangen och tillbakalutade låtarna. En låtskrivare av rang, en aktad musiker och en röst så vacker som det bara är möjligt. Tyvärr orättmätigt ouppmärksammad för sina gärningar, till exempel i jämförelse med Ryan Adams som han kompat med The Cardinals under många år. Det breda genomslaget har uteblivit och även den totala kapitulationen hos många recensenter, vad gäller de förra i många fall till följd av avsaknad av tillräcklig svärta i hans verk. Men det hjälpte mig, jag behövde inget mer svart i hans musik. Den är ro för min själ, den tillför harmoni med just sina behagliga harmonier. Upptäck, lyssna och må bra. Lite så funkar Neal Casal för mig.

Inga kommentarer: