2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

torsdag 22 maj 2014

EN SKOLDAG

Förmodligen ett av världens bästa trick för att bli på bra humör och samtidigt få upp temperaturen i hjärteroten är att hänga med ett gäng förstaklassare. Vilka juveler.

Inte hinner det gå många minuter innan Systersektionen får riva av ett datum på väggalmanackan och sedan läsa matsedeln för dagen. Potatis- och purjolökssoppa. Hur typiskt är inte det då? När jag själv gick i lågstadiet precis på den plats där den nybyggda skolan nu ligger så övertygade jag både mig själv och mattanten Siv att purjolök, det är jag allergisk mot. Aber natürlich. Typiskt även pga att när jag gjorde ett gästspel i klassen under hösten så serverades också potatis- och purjolökssoppa! Oddsen på det då? Och vad är oddsen på att ett av kidsen utbrister:

- Men Niklas, det var ju samma mat förra gången du var här!

Ett geni. Hur kan han komma ihåg det? Klassen är fylld av små genier och bland dem Min kompis Fredriks förstfödde som informerar om att hans pappa fyller år idag och att han blivit vederbörligt gratulerad på morgonen (kanske inte just med de orden, men ni fattar säkert ändå). Någon annan får ordet och meddelar glatt att hens mormor/morfar fyller typ 72 imorgon. Min kompis Fredriks son räcker genast upp handen för ett förtydligande:

- Min pappa fyller inte 70.

Fantastiskt med sjuåringar som vet värdet av att vara tydlig.

Lektion och påföljande rast följs av fritidspass som idag innebär brännbollsmatch tillsammans med förskoleklassen. Det är nästan lika roligt som fotbollsträning för väldigt unga människor. En satsar konstant på varvning oavsett om slaget når två eller tjugotvå meter, någon annan blandar slag och löpning med handstående medan Systersektionen ägnar sig åt att springa barfota rakt på en geting. Såna där djur alltså, finns inga värre party poopers. Vi hämtar en kylklamp i frysen på Fritids och idkar idrottsmedicin varpå det är dags för lunch.

Det är föredömligt när det styrs upp en plats för pappan bredvid sin dotter i matsalen. Ungefär på samma nivå föredömligtmässigt med att det inte bara serveras soppa utan även någon slags blomkålslåda som är gudomligt god. Mina komplimanger till matlagningsteamet. Bra uppladdning inför idrottslektionen som stundar efter avslutad spis.

Någon medverkan i jordens alla möjliga olika former av kull av yours truly är inte aktuell och efter att Systersektionen råkar ut för en ofrivillig tackling i den stekheta sommardagen hamnar även hon på avbytarbänken. Ingen bra sportdag detta. Det måste vara något i luften. Men jag får i alla fall lära mig att det bland annat finns spegelkull, bläckfiskkull, toalettkull och en handfull ytterligare sorters kull. Kul.

Jag åker därifrån med ett hjärta fyllt av värme från små kloka personer med många tankar på sina respektive hjärnor. Vill du också ha lite feelgood i vardagen och har barn kan ett nedslag i hens skolvardag varmt rekommenderas. Har du riktig jävla röta kanske de serverar potatis- och purjolökssoppa.

Inga kommentarer: